Meer vermogen, meer rijplezier

De Alpina B3 is ongelooflijk

2017-01-30
De Alpina B3 is ongelooflijk

Tuning ontketent beestachtig snelle wagen

Laten we eerlijk zijn. Wie een Alpina B3 bi-turbo rijdt, heeft eigenlijk helemaal geen tuning nodig. Een dergelijke wagen is vanuit de fabriek al beestachtig snel. Uiteindelijk hebben we het hier over een wagen met standaard 410 pk en 600 Nm koppel! Dan zijn er zat ‘stakkers’ op de weg die tuning veel harder nodig hebben. Toch? Ja, en nee. Want soms is ‘beestachtig’ voor een Alpina-rijder nog niet goed genoeg, en mogen de mannen van Automotive Performance deze bolide nog pittiger maken! Gelukkig kunnen we dat als geen ander.

 

Alpina B3 Bi-Turbo F30 ChiptuningEven voor je beeldvorming: de Alpina B3 Bi-Turbo is een model volledig gebaseerd op de 3-reeks van BMW, maar dan wel gebouwd door de Duitse automobielconstructeur Alpina. De wagen is voorzien van een aangepaste motor uit de BMW 340i, die beschikt over een TwinScroll turbo. De 'B' staat hier, hoe kan het ook anders, voor 'benzine'. Daarnaast is er ook een dieselvariant, de Alpina D3 Bi-Turbo.

 


Flinke turbo

De drieliter zes-in-lijn cilinder motor, oorspronkelijk nog met 326 pk, beschikt in de Alpina over maar liefst 410 pk. Alpina bereikte dit extra aantal paardenkrachten door onder andere een tweede turbo te monteren, door de sturing van de directe injectie aan te passen en door de standaardzuigers te vervangen door zuigers van Mahle. Hierdoor kon de relatieve turbodruk tot 1,1 bar worden verhoogd, waar deze bij de oorspronkelijke motor nog slechts 0,6 bar bedroeg. Hierdoor werd de compressieverhouding verlaagd van 11,0 op 1 naar 9,4 op 1. En dat is merkbaar in de prestaties! Het koppel steeg ook, van 450 Nm (bij de 340i) naar 600 Nm, bij 3.800 - 5.000 tpm. Het is hiermee naar zeggen de tweede koppelrijkste zescilinder, na de Porsche 911 Turbo, die je bij een benzinemotor kunt vinden.

 


Versnellingsbak

De Alpina B3 is bovendien, voor de extra finetuning, uitgerust met een acht-traps automaat van ZF, de zogenoemde Switch-Tronic. Deze automaat behoudt de comfortabele spreiding die BMW al voor de 335i gebruikt, maar werd verder verfijnd met betere sturing en geïntegreerde schakelflippers achter het stuur. De Alpina beschikt, net als bij BMW, over een (automatische) Sport-stand.

 

 

"Alpina bereikte dit extra aantal paardenkrachten o.a. door een tweede turbo te monteren"

 

 

De Alpina B3 doet qua prestaties niet onder voor de naaste (stal)concurrent, de BMW M3. Tenslotte komt de M3 standaard op 431 pk en 550 Nm, waar de Alpina B3 het met 410 pk (dus iets minder paardjes) en 600 Nm koppel (verrassend meer) moet doen. Maar goed, dat kan nog steeds beter. Want met tuning is deze bi-turbo heus nog wel verder op te krikken…


Alpina B3 Bi-Turbo F30 Automotiveperformance


Tuning Alpina B3

De Alpina B3 Bi-Turbo F30 is standaard al voorzien van een zeer tot de verbeelding sprekende 410 pk en een ontzagwekkend koppel van 600 Nm. Na chiptuning beschikt de wagen over 450 pk (maar liefst 40 pk meer) en 680 Nm koppel (dat is maar liefst 80 Nm koppel meer dan voorheen). Wie eenmaal in een getunde Alpina B3 heeft gereden, wil nooit meer iets anders!
 

Bekijk ook onze video van deze wagen op de testbank, check het uitgebreide fotoverslag en/of neem het dynosheet van de wagen eens goed door. 


Wil jij jouw Alpina B3 ook helemaal bij de tijd hebben? Vraag dan vrijblijvend om meer informatie, of maak nu een afspraak om langs te komen.

PaulGarmt Pieters

Vraag info aan

Garantie

  • 5 jaar garantie op de software
  • Tot 2 jaar aanvullende motorgarantie mogelijk
  • Voldoet aan de emissienormen ECE-cyclus
  • Aangesloten bij de RAI en de ETO

Rijervaringen

” Klasse service en resultaat is indrukwekkend, auto heeft veel meer power en rijdt een stuk fijner! ”

Peugeot 308 1.6 THP 156 pk Ph1 (2007-2011)

Gerard Bloemhof