Meer vermogen, meer rijplezier

Tuning is groot feest met Ford Fiesta 1.0T Ecoboost

Tuning is groot feest met Ford Fiesta 1.0T Ecoboost

Begrensde Ford Fiesta Ecoboost gaat na tuning heerlijk tekeer

Natuurlijk heeft de wagen zijn naam mee. Ford, Fiesta én Ecoboost. Het tunen van de 1.0T 100 pk versie is bovendien een waar feest. Want de wagen herbergt veel meer ‘boost’ dan de Ecoboost alleen. Tenslotte beschikt de 1.0T Ecoboost van 100 pk over exact dezelfde motor als de 1.0T Ecoboost met standaard 125 pk. De motor is voor de 100 pk versie slechts elektronisch begrensd. Dat is dus de eerste horde die genomen wordt, zodra Automotive Performance ermee aan de slag gaat. Na chiptuning heb je dan ineens een feestbeest van 147 paardenkrachten…

 

Fiesta is een bekende naam. Al sinds 1976 maakt het ononderbroken deel uit van Fords paradepaardjes. Een naam die, anders dan menige andere benamingen, wel de tand des tijds heeft weten te doorstaan. Dat de wagen inmiddels een facelift heeft ondergaan, spreekt voor zich.

 


Sublieme oplossing driecilinder

Ford Fiesta 1.0 T EcoBoostDe Ford Fiesta 1.0T Ecoboost is voorzien van een één liter driecilinder turbomotor. Deze motor werd enkele malen achtereen bekroond met het predicaat ‘Engine of the Year’. Dit was vooral te danken aan het feit dat de grotere Fordmodellen Focus en C-Max er zo goed mee voor de dag kwamen. Maar, het blok is vooral de Fiesta op het lijf geschreven. Sterker nog, meteen na de start valt de stille en trillingsvrije motor als geen ander op. Of eigenlijk juist niet. Is dat een driecilinder? Menigeen fronst de wenkbrauwen. Die zijn toch nooit zo stil?

 

 

"Ford heeft met de Ecoboost in de roos geschoten, maar Automotive Performance maakt het pas echt leuk!"

 

 

Klopt, maar wel bij Ford. Want hier hebben de ingenieurs de natuurlijke onbalans van de driecilinder motor opgeheven. Hoe? Door ook het vliegwiel en de distributiepoelie in onbalans te brengen, waardoor de aldus ontstane vibraties elkaar opheffen. Subliem gedacht en prachtig uitgevoerd. Met een perfect rijgenot, én (gebrek aan) geluid.

 


Ford PowerShift transmissie

De 1.0 Ecoboost benzinemotor is leverbaar met een soepel handgeschakelde transmissie met vijf versnellingen, of met de Ford PowerShift automatische transmissie. Dit combineert het gemak van een automatische transmissie met de controle van een handgeschakelde bak. De zestrapsautomaat met dubbele koppeling stelt al vooraf de volgende versnelling in en schakelt messcherp op en terug zonder het vermogen te onderbreken. Hierdoor rijd je niet alleen soepeler en plezieriger, maar wordt er ook minder brandstof verbruikt. Ook is de CO2-uitstoot, in vergelijking tot een normale automatische transmissie, lager.

 


Chiptuning Ford Fiesta 1.0T Ecoboost

De Ford Fiesta 1.0T Ecoboost (vanaf 2013 verkrijgbaar), beschikt standaardover 100 pk en 170 Nm koppel. De motor in deze versie is echter dezelfde als in de 1.0T Ecoboost die je met 125 pk standaard kunt kopen. De motor is in de 100 pk versie echter de begrensde versie van de motor die in de 125 pk variant ligt. Daar ligt dan natuurlijk de eerste winst. Want of je nu de 100 of de 125 pk versie hebt, uiteindelijk brengen de mannen van Automotive Performance de wagen naar 147 pk en 243 Nm koppel. Dat hebben de recente tuningen, én testen op onze nieuwe testbank, bewezen. De topsnelheid, oorspronkelijk rond de 180 km/u ligt nu rond de 214 km/u. Kijk maar een naar het filmpje van de Fiesta op onze testbank!

 

Ford Fiesta 1.0T EcoBoost Automotiveperformance


Klantreacties op tuning Ford Fiesta 1.0T Ecoboost

De reacties op de diverse tuningen van dit merk zeggen genoeg. Nick Ampe is kort, maar krachtig: ‘Zeer snelle installatie. Uitstekende prestaties van 100 naar 147 pk.’ Jan Dondorff was naar eigen zeggen ‘best wel een beetje sceptisch’, maar inmiddels ‘volkomen overtuigd’. Hij laat weten: ‘Wat een enorme trekkracht. Je weet gewoon niet wat je overkomt. Niet dat ik het continu gebruik, maar het is prettig te weten dat het kan. Kortom, ik ben helemaal tevreden en zal Automotive Performance zeker aanbevelen.’

 

Vanzelfsprekend zijn we blij met iedere reactie, hoe enthousiast (en kort) ook, Maar Tim Janssen besloot er een heel verhaal van te maken en ging in zijn enthousiasme helemaal los. Hij vertelt: ‘Een week of zes geleden hebben we onze Fiesta Ecoboost laten tunen naar 147 pk. De Fiesta is sindsdien een groot feest om in te rijden! Voor iedereen die twijfelt: niet twijfelen, maar doen. Sinds de upgrade van APT loopt de driecilinder nog net zo mooi als voorheen, maar wát een bommetje op wielen is het geworden...’


‘Door de enorme koppeltoename (die ook nog eens lekker verdeeld is) is de auto veel soepeler in alle versnellingen en is accelereren nu een waar feest! Van nul naar honderd gaat nu in 8,4 seconden (en dan nog niet eens scherp getimed) en de GPS top die ik in Duitsland op een vlakke snelweg heb gehaald ligt op 214 km/u.’ De teller gaf toen zelfs maar liefst 221 km/u aan, zo laat hij weten, maar toch… uiteindelijk interesseert de topsnelheid hem niet echt, maar roemt hij vooral de ‘de enorme trekkracht in elke versnelling’, want die ‘doet zoveel voor het rijplezier’.

 

‘Het brandstofverbruik is nagenoeg hetzelfde gebleven’, aldus Tim, ‘en dat is knap, want sinds de tuning spreek je het extra vermogen automatisch - en ook graag - wat eerder aan. De eco-rijder zal zelfs zuiniger kunnen rijden, maar daar was het ons niet om te doen.’ Hij besluit: ‘Ford heeft met de Ecoboost motoren in de roos geschoten, maar Automotive Performance maakt het pas echt leuk!'

 


Wil jij ook jouw Ford Fiesta 1.0T Ecoboost een ‘boost’ geven? Informeer dan nu vrijblijvend naar de mogelijkheden, of maak vandaag nog een afspraak!

Vraag info aan

Garantie

  • 5 jaar garantie op de software
  • Tot 2 jaar aanvullende motorgarantie mogelijk
  • Voldoet aan de emissienormen ECE-cyclus
  • Aangesloten bij de RAI en de ETO

Rijervaringen

” Klasse service en resultaat is indrukwekkend, auto heeft veel meer power en rijdt een stuk fijner! ”

Peugeot 308 1.6 THP 156 pk Ph1 (2007-2011)

Gerard Bloemhof